Robotlar İçin Sanal Eğitim Alanlarını Çeşitlendirmek Amacıyla Üretken Yapay Zekanın Kullanılması

📌Times of Defence Yazarı Mehmet Uslu:

 

1️⃣MIT CSAIL ve Toyota Araştırma Enstitüsü, robotların gerçek dünyadaki görevleri daha iyi öğrenebilmesi için üretken yapay zekâ destekli “Yönlendirilebilir Sahne Oluşturma” adlı bir sistem geliştirdi. Bu sistem, mutfak, oturma odası ve restoran gibi ortamlarda gerçekçi 3B sahneler oluşturarak robotlara çeşitli görevleri öğretmek için sanal eğitim alanları yaratıyor. Geleneksel simülasyonların sınırlı gerçekçilik sunması nedeniyle bu yeni yaklaşım, robotik eğitimde önemli bir boşluğu doldurmayı hedefliyor.
2️⃣Sistem, difüzyon modeli kullanarak sahneleri rastgele değil, belirli hedeflere göre yönlendirerek oluşturuyor. Monte Carlo Ağaç Araması (MCTS) stratejisi sayesinde sahneler adım adım daha karmaşık ve gerçekçi hale geliyor. Örneğin, eğitim verilerinde ortalama 17 nesne bulunan sahnelerden yola çıkarak, sistem bir restoran sahnesine 34 nesne yerleştirebilecek kadar gelişmiş sahneler üretebiliyor.
3️⃣Yapay zekâ ayrıca takviyeli öğrenme ile sahne üretimini optimize ediyor. Sistem, kullanıcıdan gelen komutlara göre sahneleri oluşturuyor ve hedefe ne kadar yaklaştığını puanlayarak daha başarılı sahneler üretmeyi öğreniyor. Kullanıcılar, “masada dört elma ve bir kase bulunan bir mutfak” gibi görsel açıklamalarla sahne tasarımını doğrudan yönlendirebiliyor ve sistem bu komutları yüksek doğrulukla yerine getiriyor.
4️⃣Yönlendirilebilir Sahne Oluşturma, sahneleri tamamlamak ve boşlukları doldurmak için de kullanılabiliyor. Örneğin, bir mutfak rafına kutu oyunları yerleştirmek veya bir masaya elma eklemek gibi görevler, sahnenin bütünlüğünü koruyarak gerçekleştirilebiliyor. Araştırmacılar, bu yöntemin robotikçiler için görev odaklı ve gerçekçi sahneler üretmede büyük bir potansiyel taşıdığını vurguluyor.
5️⃣Gelecekte sistemin daha da gelişmesiyle, sabit varlık kütüphaneleri yerine tamamen yeni nesneler ve sahneler üretilebilecek. Ayrıca, robotların etkileşimde bulunabileceği eklemli nesneler (örneğin dolaplar) sahnelere dahil edilecek. Bu gelişmeler, robotların gerçek dünyada daha etkili görevler üstlenebilmesi için geniş çaplı ve gerçekçi eğitim verileri üretme yolunda önemli bir adım olarak görülüyor.
Yönlendirilebilir Sahne Oluşturma, savunma sanayinde robotların gerçekçi ve çeşitli görev senaryolarında eğitilmesini kolaylaştırarak operasyonel verimliliği artırabilir. Bu teknoloji, lojistikten keşfe kadar askeri robotların karmaşık ortamlara uyum sağlamasını hızlandıran güçlü bir simülasyon altyapısı sunuyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir