TEI, Türkiye’de ilk kez saf Nikel ve saf Kobalt üretimini gerçekleştirdi. Yerli motor projelerinde kritik rol oynayan süper alaşımlar artık tamamen Türkiye’de üretiliyor. TF-10000 ve KAAN motorları bu teknolojiyle güç kazanacak.
TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Türkiye’nin yerli motor projelerinde dışa bağımlılığı ortadan kaldırmak için çok kritik bir adım attıklarını açıkladı. Motor üretiminde kullanılan ve daha önce ithal edilen saf Nikel ile saf Kobalt artık Türkiye’de üretilebiliyor. Bu gelişmeyle birlikte Türkiye, sadece motor üreten değil, aynı zamanda motorun hammaddesini de geliştiren bir ülke konumuna yükseldi.
Prof. Dr. Akşit’in ifadesine göre, motor üretiminde ihtiyaç duyulan ham maddelerin dışa bağımlılığı, TEI’yi yeni bir sektöre yöneltti. “Türkiye’de üretilmiş ilk saf Nikel ve ilk saf Kobaltı da biz üretmek zorunda kaldık. Çünkü onlar da dışarıdan geliyordu. Motor üretirken maden işine de girmiş olduk,” sözleriyle bu stratejik kararın arka planını açıkladı.
TEI’nin Ar-Ge faaliyetleri sayesinde, motor teknolojilerinde en kritik malzemeler olan Nikel, Titanyum ve süper alaşımlar artık Türkiye’de dökülebiliyor. Bu teknolojik atılım, KAAN savaş uçağının kalbinde yer alacak TF-10000 motoru için büyük önem taşıyor.
Akşit’in verdiği bilgilere göre, motor teknolojilerinde bu düzeyde üretim yapabilen ülke sayısı dünya çapında yalnızca 4 ya da 5. Türkiye bu listeye dahil olarak savunma sanayinde stratejik bir konuma yerleşti. Yerli jet motoru üretimi için en yüksek düzeyde bağımsızlığa ulaşılmış durumda.
TF-10000 projesiyle birlikte, bu alaşımlar doğrudan Türkiye’nin yerli savaş uçağı KAAN’da kullanılacak. Bu sayede sadece uçak gövdesi değil, motorun içinde yer alan tüm kritik malzemeler de tamamen yerli olacak. Böylece dışa bağımlılık sıfıra inecek.
Türkiye’nin ilk defa saf Nikel ve Kobalt üretimi gerçekleştirmesi, yalnızca motor üretimiyle sınırlı olmayan, savunma sanayinin tüm alt sistemlerine yayılan bir atılımın kapılarını aralıyor. Bu madenlerin üretimi sayesinde, gelecekteki tüm yerli motor projelerinde yüzde 100 yerlilik mümkün hale geliyor.
Artık Türkiye, motor üretiminde kullanılan en ileri düzey hammaddeleri ithal etmeye gerek duymadan üretebiliyor. Bu gelişme, aynı zamanda ekonomik olarak da ciddi tasarruf ve stratejik üstünlük anlamına geliyor.
TEI’nin başındaki isim olan Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, yerli motor teknolojilerinde sadece mühendislik değil, madencilik ve materyal bilimi alanlarında da öncülük ediyor. Açıklamaları, Türkiye’nin uçak motorlarında kendi oyununu kurduğunu açıkça ortaya koyuyor.
Yüksek ısıya dayanıklı ve yüksek mukavemetli alaşımlar olan Nikel, Kobalt ve Titanyum artık Türkiye’de TEI tesislerinde üretiliyor. Bu teknolojik atılım, Türkiye’nin sadece montaj yapan değil, malzeme üreten bir motor ülkesi olmasını sağlıyor.