Türk savunma sanayii bir ilke daha imza attı. Baykar tarafından geliştirilen Bayraktar TB3, dünya havacılık tarihinde kısa pistli bir gemiden tam otonom kalkış ve iniş yapan ilk SİHA olarak 100. sortisini TCG Anadolu gemisinde başarıyla tamamladı. Bu tarihi an, yalnızca Türkiye’nin değil, dünya savunma havacılığının da yönünü değiştiren bir gelişme olarak kayıtlara geçti.
28 Mayıs – 2 Haziran tarihleri arasında sürdürülen son testlerde, Bayraktar TB3’ün görüntü tabanlı yapay zekâ sistemleriyle tam otomatik kalkış ve iniş yetenekleri de başarıyla test edildi. Yapay zekâ, uçak gemisi tespiti, pist algılama ve iniş açısı tahmini gibi kritik görevlerde üst düzey performans sergiledi.
Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, 100. sortinin ardından sosyal medya hesabından anlamlı bir paylaşımda bulundu:
“Şimşek gibi atıldık bir semte yedi koldan, Şimşek gibi Türk atlarının geçtiği yoldan. Mavi Vatan’da kapılarını açtığımız yeni dünyanın ardına, Gözün gördüğü ufkun ötesine 100. sorti…”
Bayraktar TB3’ün TCG Anadolu gemisinden ilk uçuşu 19 Kasım 2024’te gerçekleşti. Bu uçuş, kısa pistli gemiden tam otonom kalkış ve iniş yapan ilk insansız hava aracı olarak literatüre geçti. O günden bu yana hem test uçuşlarında hem de çeşitli tatbikatlarda gösterdiği performansla tüm dikkatleri üzerine çekti.
TCG Anadolu gemisinde gerçekleştirilen 101 sorti ile toplam uçuş süresi 1.167 saat 8 dakika olarak kayda geçti. Test programı çerçevesinde bugüne kadar Bayraktar TB3’ün toplamda 709 sorti gerçekleştirdiği bildirildi.
Bayraktar TB3, yalnızca Ege ve Akdeniz değil, iç bölgelerde de başarıyla uçuşlar gerçekleştirdi. 22-25 Nisan 2025 tarihlerinde Saros Körfezi’nde yapılan yoğun test süreci, 11 Mayıs’ta ASELFLIR-500 ve Aselsan CATS ile entegre MAM-L mühimmatlarının kullanıldığı başarılı atışlarla taçlandırıldı.
14 Mayıs 2025’te gerçekleştirilen DENİZKURDU-2025 Tatbikatı sırasında PT-3 ve PT-4 numaralı Bayraktar TB3’ler, Roketsan üretimi MAM-L mühimmatları ile hedeflere yönelik ikili salvo atışı yaptı. Bu atışlar tam isabetle sonuçlandı ve SİHA’nın savaş senaryolarında ne kadar etkili olabileceğini net biçimde ortaya koydu.
25 ve 27 Mart 2025 tarihlerinde yapılan testlerde, Bayraktar TB3, Roketsan üretimi İHA-122 süpersonik füze ile deniz hedeflerine tam isabetli atışlar gerçekleştirdi. Bu testlerde lazerle hedefleme görevini Bayraktar TB2 üstlendi. İki farklı SİHA’nın havada senkronize çalışması, çoklu insansız hava araçlarının koordinasyonu konusunda önemli bir dönüm noktası oldu.
25 Haziran 2024 tarihinde yerli üretim TEI PD-170 motoru ile yapılan test uçuşunda, Bayraktar TB3 36.310 feet irtifaya ulaşarak kendi sınıfında dünya rekoru kırdı. Bu başarı, Türkiye’nin motor teknolojilerinde de bağımsız ve güçlü adımlar attığını gösteriyor.
Bayraktar TB3’ün tasarımında kullanılan katlanabilir kanat sistemi, dar alanlı gemilerde kolay konuşlanma ve iniş-kalkış imkânı sağlıyor. Bu özellik sayesinde SİHA, özellikle kısa pistli deniz platformlarında çok amaçlı görevleri yerine getirebiliyor.
Bayraktar TB3, görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyeti sayesinde, klasik SİHA’lardan farklı olarak çok uzun menzillerdeki hedefleri komuta merkezinden bağımsız biçimde etkili şekilde vurabiliyor. Bu, Türkiye’nin savunma gücüne stratejik bir avantaj daha kazandırıyor.
Bayraktar TB3, yerli mühimmat sistemleri ile tam uyumlu çalışıyor. Şu ana kadar test edilen mühimmatlar arasında:
MAM-L
MAM-T
İHA-122 Süpersonik Füze
Bu mühimmatlarla icra edilen atışlarda yüksek hassasiyet ve hedef üzerinde maksimum etki sağlandı.
Bayraktar TB3’ün donanmalarda kullanılması, denizaşırı görevlerde keşif, gözetleme ve taarruz kabiliyetlerinin artırılması açısından Türkiye’ye büyük stratejik avantaj sağlıyor. Özellikle Akdeniz, Ege ve Karadeniz gibi kritik bölgelerde taşınabilir ve etkili vurucu güç olarak öne çıkıyor.